torsdag 2 januari 2014

2013-listan


Gjorde du något 2013 som du aldrig gjort förut?
Jag gick på ett jobbcoach-program och blev sjukt inspirerad av mina två handledare, jag sommarjobbade på ett lager och grät inne i lagergången för att jag inte stod ut, jag sökte in till halmstad högskola, tackade ja och har snart gått igenom min första termin. Jag har praktiserat på en förskola i två veckor och verkligen insett att jag har gjort rätt yrkesval, jag har varit med om en nollning på högskolan (något som jag aldrig trodde att jag skulle våga), har träffat nya människor och stärkt min självkänsla.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Nej, ingen i min vänskapskrets.

Vilka länder besökte du?
Sverige, har liksom inte haft några pengar att ta mig någon annanstans.

Är det något du saknar år 2013 som du vill ha år 2014?
Jag har aldrig varit utomlands och kände att tvåtusentretton skulle bli det året, men vi får sikta på tvåtusenfjorton istället. Jag har även saknat spontana utflykter och en riktig vinter. Älskar vintern.

Vilket datum från år 2013 kommer du alltid att minnas?
17 maj kommer jag alltid minnas. Den varmaste maj-dagen jag har upplevt, samt en helt oslagbar kväll i vår trädgård med människor från jobbcoach-gruppen som alla var sommareuforiska och gjorde intryck på mig.



Vad var din största karriärsmässiga framgång?
Antagligen att jag äntligen tackat ja till en högskoleutbildning och tagit mig igenom första terminen.

Och din största framgång privat?
Att jag inte skäms eller ursäktar mina brister. Människor som inte tål mig för den jag är finns inte kvar i min närhet längre.

Vad spenderade du mest pengar på?
Kläder, heminredning och en mac-dator.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Någonting som gör mig glad är att jag fått en vän för livet, Rebecca, samt att jag har umgåtts mer med min bästa Lovisa. Jag är även galet glad för dem nya människorna jag träffat, allra mest min basgrupp som är helt fantastisk.

Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2013?
Can’t hold us – Macklemore & Ryan Lewis feat. Ray Dalton, Thrift Shop – Macklemore & Ryan Lewis feat. Wanz, The lions roar – First aid kit, Svett – Niello, Gettin’ dumb – will.i.am, Miss Decibel – Medina, alla Aviicis låtar och A little party never killed nobody – Fergie. Det är bara några utav dem.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
I jämförelse med tvåtusentolv har jag varit väldigt mycket gladare. Tvåtusentolv kan ha varit det sämsta året på lång tid.

Vad önskar du att du gjort mer?
Spontantrippat någonstans med Sebastian. Njutit av sommaren och vågat visa mig trots att jag inte väger som jag vill göra. Önskar att jag hade skitit i vad andra tycker när det gäller mitt utseende. 

Blev du kär i år?
Är kär i Sebastian sedan maj tvåtusentio och framåt.



Favorit-tvserie?
Har alldeles för många, men jag skulle säga The mentalist och Pretty little liars.

Bästa boken du läste i år?
Sandmannen av Lars Kepler. Läste ut hela 517 sidor på två dagar.

Bästa filmen du såg i år?
Det har faktiskt inte varit ett filmår för mig, men den som slår alla är Stuck in love. Störigt bra.

Den maträtt du åt oftast 2013?
Korvstroganoff och köttfärssås.

Något du önskade dig och fick?
Önskade att jag inte skulle ångra valet av högskoleprogram, och det har jag inte gjort. I somras önskade jag mest av allt att jag skulle bli med jobb, och det fick jag med. Blev även erbjuden en heltidsanställning, men den tackade jag nej till eftersom jag hade kommit in på högskolan. Sedan har jag även fått massor av fina grejer i julklapp och födelsedagspresent.

Vad gjorde du på din födelsedag 2013?
Oj, det var ju jättenyligen. Jag vaknade upp hemma hos mamma, åt hennes hemmagjorda risgrynsgröt till frukost med resten av familjen och sebbe, åkte därefter hem till pappa, förberedde maten, åkte till min mosters hus för att se till katterna och sola. Gjorde varm smörgåstårta på kvällen till mina två familjer, plus Rebecca. Resten av kvällen spelade jag, sebbe och rebecca med andra ord och när sebbe gick och lade sig tog jag och rebecca med resterande vin in till mig och satt och pratade om livet i några timmar.

Högsta önskan just nu?
Även om det låter smått, så vill jag mest av allt få G på min hemtenta och ta mig igenom det projektet vi ska ha när vi börjar skolan igen i mitten av januari.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Tvåtusentretton hade varit betydligt lättare om jag inte hade haft ont i ryggen, samt att jag gärna hade gått ner mina extrakilon en gång för alla.

Vad fick dig att må bra?
Sebastian, min familj, Rebecca, Lovisa, mina nya vänner, att komma in på högskolan och träffa alla nya människor. 

Vem saknade du?
Zonja. Den sista delen av tvåtusentretton har varit brutalt jobbig vissa gånger och då har jag saknat den här hunden. Hon är bästa medicinen för hjärtat. 



De bästa nya människorna du träffade?
Anna, Malin, Malin, Gabriel och Rebecca. Även mina två handledare på jobbcoach-programmet.

Mest stolt över?
Min bror som kämpat sig till ett jobb, plus tagit sig ur en lite tuffare period i livet. Min pappa som fortfarande är lika positiv och glad, samt mig själv som vågade tacka ja till högskolan och för en gångs skull lita på min magkänsla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar