lördag 23 maj 2015

en examination senare

Så svårt att beskriva dagens lättnad som infann sig vid halv tio imorse när vår grupp var klar med den muntliga examinationen i naturvetenskapliga ord och begrepp! Sedan första gången jag såg den enorma listan av mestadels främmande ord och begrepp inom naturvetenskap, för cirka sex veckor sedan, har jag fasat för utgången. Jag har inte kunnat se mig själv klara det, vilket är första gången sedan jag började min utbildning. Självklart har jag märkt under kursens gång att mer och mer fastnar, då fler och fler paralleller har kunnat dras. Dock har jag blandat ihop närliggande begrepp, varit osäker på förklaringsmodeller samt hur jag ska kunna överföra denna kunskapen till förskolans verksamhet och praktiskt arbeta med detta tillsammans med barnen. Fram tills idag klockan åttanollnoll på morgonen, precis när vi satte oss ner för att starta examinationen, trodde jag att all kunskap fastnat i någon vrå i min hjärna och var omöjlig att hitta. Vår examinator sa att vi kunde dra våra tre begrepp och lägga synligt på bordet, och gav oss möjligheten att skriva ner några tankar på ett kladdpapper innan vi startade. När jag hade vecklat ut de små vita lapparna, var det som att hela kroppen drog en suck av lättnad, och så fort jag fattade pennan visste jag precis vad jag skulle ta upp och hur allting hängde ihop. Jag drog begreppen "inget försvinner", newtons andra lag samt sluten krets och när den muntliga examinationen började behövde jag knappt tänka. Orden bara sprutade ur mig. Nu är det bara väntan på betyg som skaver, men denna gången litar jag på min känsla och säger att det gick bra. Den tredje juni är det sommarlov, och innan dess är det aktiviteten med barnen på tisdag och sedan en hemtentamen som ska in. Därefter är jag fri.




Efter examinationen åkte jag in till stan och mötte upp dessa gullhönorna. Gick runt i affärer för att leta kläder till lilla hönan och rundade av med en lunch och prat. Så himla fina och bra. Var så längesen jag och anna faktiskt umgicks utanför skolan. Insåg hur mycket jag saknat henne ♡

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar