måndag 13 april 2015

hur gör vi när vi lär?

När vi ses i skolan imorgon ska vi prata om hur vi gör när vi lär. I samband med detta har vi fått en individuell uppgift som handlar om att berätta om någonting en förstår sig på/kan, samt beskriva hur en lärde sig detta. Jag valde att berätta hur jag lärde mig att fotografera/förstå mig på kamerans funktioner. Ganska intressant att få syn på sin egen lärprocess och imorgon kunna jämföra med andras för att antagligen se hur olika vi lär i många fall. Här nedan får ni alltså en kort beskrivning av hur jag lärde mig att fotografera:

Intresse.
Intresset har funnits sedan jag var liten. En fascination av bilder och att fånga ögonblick och konkreta minnesbilder. Kunde sitta timtals och bläddra igenom våra tjocka fotoalbum och studera detaljer i bilderna. Redan i den åldern fotograferade jag med engångskameror och byggde så småningom upp mina egna fotoalbum. När jag var i 13-årsåldern fick jag min första digitalkamera, vilken gick varm tills jag började på gymnasiet. Bytte från mediaprogrammet efter ett halvår på gymnasiet till journalistik på LBS, där miljön var fylld av kreativa och skapande människor. Att fotografera, filma och skapa blev vardag och jag fick lära mig mer om systemkameran och dess funktioner.

Praktisera med koppling till teori.
När fotokursen satte igång i tvåan på gymnasiet hade vi redan blandat skrivandet med fotografering, men nu fick vi verkligen fördjupa oss i ämnet. Desto mer jag lärde mig om kamerans funktioner, desto roligare blev fotograferandet. När vi gått igenom någonting teoretiskt fick vi alltid i uppdrag att gå ut och testa, göra fel, göra om och testa igen tills det blev som vi ville. Samtidigt hade vi en otroligt engagerad och duktig lärare, som alltid fanns till hands för att stötta, peppa och hjälpa. 

Under hela gymnasietiden fick vi även låna hem de systemkameror med alla möjliga tillbehör som fanns på skolan, vilket jag gjorde så fort jag fick chansen. Hade nästan alltid en kamera hemma under den tiden. Fotograferade allt från födelsedagar och högtider till naturen och landskap.

Kontinuerlig uppdatering.
När jag tog studenten fick jag min första egna systemkamera, och sedan dess följer den med mig nästan överallt. Åker ofta ut i naturen och söker upp nya platser för att fotografera. Jag läser även mycket kring foto och redigering, och testar det som står i böckerna, samtidigt som jag experimenterar mycket och hittar mitt eget sätt. Det är så jag lärt mig och fortsätter lära mig hela tiden.


/ Lovisa 

1 kommentar:

  1. Kul att se att våra elever fortsätter vara kreativa! Kram från LBS #Kreativagymnasiet :) /Lotta Kommunikationsansvarig

    SvaraRadera