torsdag 15 november 2012

att fira in ett nytt år.

Det börjar närma sig den hektiska tiden med alla födelsedagar i December. Det är nämligen så att en tredjedel av vår familj fyller år i denna dumma månaden. Först min låtsaspappa, sedan min lillasyster, efter det är det julafton och sedan kommer min födelsedag och tillslut nyår. Så. Dumt. Mitt ibland detta ska  man hinna fundera ut vad man ska göra för att komma fram i livet, köpa julklappar och födelsedagspresenter, samt planera födelsedagsfirande och nyårsfirande.

Det var så himla lätt för några år sedan, då jag hade körtelfeber vid den här tiden på året. Och det var även mitt finaste nyår någonsin. Pappa som är ensamstående brukar inte göra någonting speciellt på nyår, och jag får alltid en enorm klump i magen när jag drar ut för att festa när han bara sitter ensam hemma. I vilket fall, pappa hade övervakat mig i flera veckor, sov i soffan när jag låg på en madrass i vardagsrummet, eftersom jag var så tjock i halsen att jag ibland inte fick någon luft. På nyår väckte han upp mig vid fem i tolv, bad mig att följa med upp till andra våning där vi har en vy som sträcker sig enda ner till stan. Gav mig ett glas med bubbel och räknade ner tillsammans när klockan närmade sig tolv. Skålade och tittade på fyrverkerierna i tystnad. Det var det bästa någonsin, i och med att det inte fanns några krav på att vara någonstans, och jag kände inte heller att jag missade något direkt.

Nyår är tyvärr så mycket planering och höga förväntningar, som sedan mynnar ut i besvikelse och ibland i tårar. Hade gjort mycket för att ha ett liknande nyår, tillsammans med min pappa som jag värdesätter så högt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar