torsdag 13 augusti 2015

sista rycket

Från prick klockan ett idag till prick klockan åtta var jag i full gång med att städa och rensa mitt hem. Alla förvaringslådor av kartong jag äger tömdes och omorganiserades. Varenda dokumentsamlare revs ut och en bunt av tre decimeter papper hivades bort. Dammade och dammsög i varenda liten vrå, rengjorde badrummet, stuvade om i bokhyllan och tv-skänken och tog bort allt överflödigt som fått bo i mitt hem alldeles för länge. Prick klockan åtta, när jag satte mig ner i soffan för första gången på hela dagen, kände jag mig ett ton lättare. Hade jag ägt en yoga-matta hade jag rullat ut den, tänt några ljus och mediterat en stund. Det var som att alla tankar som yrt runt tystades samtidigt som skräpet och dammet försvann ur mitt hem. Kunde höra mig själv igen.





Såhär såg läget ut strax efter klockan ett idag. 

Därefter har jag gjort minsta möjliga. Gjorde mig en kopp thé och några mackor och tittade kläder på nätet en lång stund medan tv'n fick surra fritt i bakgrunden. Gick in till pappa och bror och spenderade ett par timmar där. Tittade på ett hejdlöst löjligt och knäppt program om människor som stoppar upp djur på olika vis. Det var så bisarrt att det enda vi kunde göra var att skratta tills en fick ont i magen och utropa fyfaaan vad äckligt gång på gång. 


Nu är klockan över midnatt och jag har precis läst ut Sista brevet från din älskade av Jojo Moyes. Handlingen har slitit ut mitt hjärta oräkneliga gånger likt ett utsvultet lejon samtidigt som tårarna och skratten avlöst varandra. LÄÄÄÄS

GÖ'NATT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar