onsdag 7 oktober 2015

emotionell kompetens, skog och kålpudding

Efter en inspirerande/rolig/intressant dag i skolan åkte jag, sebbe och nicco ut i skogen för att andas frisk luft och luffsa runt tillsammans. Dagen har handlat om emotionell kompetens där föreläsningar har varvats med workshop's. Vår grupp inledde dagen med en föreläsning som handlade om social problematik/föräldrars perspektiv, vilket följdes av en workshop där vi fick diskutera olika case i grupp. Därefter flyttade vi oss till idrottshallen där vi lyssnade på en föreläsning om stress och stresshantering. Lunchade med anna hemma hos mig och efter lunch var det dags för ett rörelsepass följt av att vi fick testa på två övningar i mindfulness. Dagen avslutades sedan med föreläsning/workshop där dramalogerna dramatiserade tre olika pedagogiska dilemman som vi diskuterade i helgrupp. Kände mig helt lyrisk efter dagens slut. Ganska bra betyg ändå, eftersom normaltillstånd för mig brukar vara "bröööööl, äntligen är det över".

Väl i skogen var det brutalt vackert och skönt. Dock iskallt. Mitt i allt ringde sebbes föräldrar och undrade om vi ville komma förbi för att äta kålpudding och dricka kaffe, så efter skogsturen åkte vi dit och stannade tills klockan slog cirka halv nio.


Nu är det horisontellt läge som gäller i soffan. Imorgon har jag hela förmiddagen för mig själv. Ingen föreläsning förrän klockan slår tretton. Ska försöka tvinga hund till sovmorgon när sebbe kommer in med honom efter mat och morgonrundan vid sex-tiden. Vissa dagar kan han somna om efter det och sova till elva. Hoppas innerligt att imorgon är en sådan dag.

PUSSS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar