fredag 20 oktober 2017

Tjugonde oktober.



Åkte hem från jobbet. Har jobbat trots sjuk hela veckan. Imorse tog det stopp.
Tog en annan väg hem. Stannade här.


Gick långt ut på bryggan, satte mig ner och lutade mig mot räcket. Tillät mig själv att stanna upp, lät andningen lugna sig. Fick vara ifred. Ensam med naturen som ger kraft utan att kräva något i gengäld.



Tittade på mig själv i kameran. Det var längesedan jag tittade på mig själv i dagsljus. Ansiktet skvallrar om ett jobbigt år. Det är blekt, skrovligt och ögonen är ständigt rödglansiga. Det kommer alltid en tid då insidan återspeglas på utsidan. När en inte längre kan upprätthålla en skärpt yta. Har inte haft någon kraft att ta hand om mig själv varken psykiskt eller kroppsligt.

Jag satt där på bryggan i en timme. Blundade, kände att psyket och kroppen hittade varandra igen, för en liten stund. Lyssnade på andningen, på vinden, på havet och på avlägsna hundskall.

Åkte hem, värmde upp kroppen med te. Åt några knäckebröd. Kröp ner i soffan under en filt. Somnade vid elva, halv tolv, och vaknade igen vid fyra. Helt tillfreds i kroppen.

Tack för denna dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar